Vervoer je als organisatie voornamelijk trucks en tractoren door Europa, zoals wij doen? Dan is je markt van potentiële klanten niet bizar groot, want er zijn maar een tiental producenten. Daarom ligt de focus van sales niet op verkoop, maar juist op relatiebeheer. En de relaties met onze klanten, die zijn uniek. Dat weet verkoopdirecteur Dirk-Jan Zwagerman als geen ander. In dit interview vertelt hij ons alles over de bijzondere samenwerkingen van De Rooy.

Strepen verdiend in de transportwereld

Dirk-Jan werd groot in de transportwereld en bekleedde altijd leidende posities binnen de logistiek. Hij vertelt: “Zeventien jaar lang werkte ik bij Vos Logistics, waar ik het reilen en zeilen van deze branche ontdekte. De laatste acht jaar hiervan was ik verantwoordelijk voor sales. Hierna stapte ik in de rol van global key account director tires bij TNT Logistics. Dat was fantastisch, want ik reisde veel naar landen als China, Thailand en Australië. Maar toen ik kinderen kreeg, wilde ik toch wat vaker thuis zijn. Met een aantal tussenstappen kwam ik uiteindelijk bij De Rooy terecht, omdat ik zulke goede verhalen over hen hoorde van een kennis. Jan De Rooy kende ik nog uit mijn Vos-tijd en na een kort gesprek begon mijn avontuur hier.”

Duurzame klantrelaties

Sinds 2009 is Dirk-Jan onderdeel van onze directie en verantwoordelijk voor onze klanten en contracten. “Bijna alle producenten van trucks en tractoren in Europa laten hun voertuigen vervoeren door ons. Dat maakt mijn rol bijzonder, want veel potentiële nieuwe klanten zijn er simpelweg niet. Daarom is de relatie met bestaande klanten het allerbelangrijkst. We investeren veel tijd in hen en zij in ons. We staan dicht bij onze opdrachtgevers en denken met hen mee bij ontwikkelingen in de markt. Intern communiceren we via korte lijnen, maar dat is met onze klanten niet anders. Het zijn duurzame relaties waar we veel om geven.”

Maatwerk leveren aan klanten

Wat maakt De Rooy een goede leverancier? “De kracht van onze organisatie zit ‘m, naast de capaciteit en het Europese netwerk, ook flink in het leveren van maatwerk voor onze klanten. We ontwikkelen eigen trucks om ladingen mee te vervoeren en een groot deel hiervan is klant specifiek. Opdrachtgevers nodigen ons vaak uit bij de presentatie van nieuwe prototypes. Wij onderzoeken dan direct of we dit nieuwe model kunnen vervoeren en wat wij hiervoor moeten aanpassen aan onze wagens. Omdat zij ons zo vroeg bij het proces betrekken, kunnen we snel schakelen en altijd leveren. Wij zijn de enige transportondernemer die dit doet.”

Klantrelaties zo oud als De Rooy zelf

Zoals mijn collega Jhon ook vertelde, zijn de meeste relaties met klanten al tientallen jaren oud. Dan ken je elkaar dus goed en weet je wat je aan elkaar hebt. Zo is de samenwerking met DAF bijna net zo oud als De Rooy zelf. Onze locaties zijn ook nog eens naast elkaar gevestigd en er is op vele niveaus dagelijks contact. Daarnaast komen we maandelijks bij elkaar voor een evaluatie en eens per jaar houden we een grote business review-meeting. Zij weten net als onze andere klanten dat we altijd voor hen klaarstaan, zeker in de onstuimige markt van de afgelopen jaren. We proberen te ondersteunen waar we kunnen, natuurlijk in het vervoer maar ook op andere gebieden.”

Flinke capaciteit en een Europees netwerk

Tenslotte vertelt Dirk-Jan over het Europese netwerk dat we opbouwden. “In onze dienstverlening zijn we uniek omdat we door heel Europa voeren. Klanten maken producten van een flink formaat, waardoor voertuigen zo snel mogelijk van hun terrein af moeten om weer ruimte te maken voor de rest.

Dit maken wij onder andere mogelijk met onze zogenaamde cross docks centers in Europa, vaak dichtbij bij hun productielocaties. Hier slaan klanten tijdelijk hun producten op. Zo ontlasten wij hen en creëren we voor onszelf flexibele laadtijden. Vanuit daar maakt onze lotplanner de meest efficiënte ladingen en ritten. Dit netwerk en onze capaciteit maakt ons interessant voor klanten. We zijn een totaaloplossing en één aanspreekpunt voor de klant. Daar mogen we best trots op zijn.”

Meer weten over onze relaties met klanten? Lees dan ook ons interview met customer service teamleider Jhon de Bijl.