Het bivak: een steeds identiek tentenkamp midden in de woestijn, op de route van de Dakar-race. Hier komen alle deelnemers samen om te eten, douchen, slapen én aan hun wagens te sleutelen. Het is misschien wel een van de meest fascinerende onderdelen van een Dakar-deelname.

Van 31 december tot en met 15 januari aanstaande brandt de race los en breken er spannende en intense tijden aan voor coureurs én monteurs. Zij leggen soms tot wel 800 kilometer op een dag af en geven alles voor de winst. In dit artikel lees je hoe het onderhoud en het bivak tijdens de Dakar precies in zijn werk gaan!

Gezonde spanning

Wanneer de meeste mensen aanschuiven aan het kerstdiner en genieten van de feestdagen, is het voor het Dakar-team van De Rooy tijd om te vertrekken naar Saoedi-Arabië. Rond de kersttijd stappen zij op het vliegtuig, zodat er nog een aantal dagen overblijven ter voorbereiding.

In die dagen worden de auto’s opgehaald, wordt alles gekeurd en treft het team de laatste voorbereidingen. Er heerst een gezonde spanning, maar vanaf 31 december is het menens. “Vanaf dat moment word je geleefd door de race, je gaat aan en laat het allemaal over je heenkomen,” vertelt Corné Drunen, onze Dakar-werkplaatsmanager.

Een tentenkamp in de woestijn

Op de truck zelf bestaat de bemanning uit, natuurlijk, een coureur, een navigator en een monteur. Dagelijks vertrekken zij vroeg in de ochtend om weer gigantische race-afstanden af te leggen. Welke route zij rijden in januari? Dat lees je hier. Na afloop van de race verzamelt het truckteam met het serviceteam op het bivak.

Ieder deelnemend team krijgt hier een eigen plaats aangewezen. Op deze plek voeren we onderhoud en reparaties uit en staan we de media te woord. Tegelijkertijd is het de plek waar we douchen, eten en slapen. Voor het serviceteam zit dat laatste er meestal niet in, want zij moeten dan juist aan de bak.

De hele nacht sleutelen

Zodra de de racedag voorbij is en de truck het bivak binnenrijdt, begint de evaluatie. Corné: “We vragen het truckteam hoe hun dag verliep, of er schade is, of zij tegen problemen aanliepen. We lopen een hele waslijst aan checks door. Zij gaan vervolgens rusten en het serviceteam gaat aan de bak.

We proberen zoveel mogelijk reparaties en onderhoud uit te voeren, zodat zij de volgende ochtend weer met een topwagen de race in kunnen. Vaak zijn we tot zes uur in de ochtend aan het werk. Ik doe de eindcontrole en maak een testrit, hierna gaan de coureurs weer op pad.”

Racen naar het bivak

Het serviceteam klimt vervolgens in de servicewagens en vertrekt naar het volgende bivak. Want de afstanden die de coureurs afleggen, maakt dit team ook. Zij moeten honderden kilometers verderop weer paraat staan als de coureurs het bivak binnenkomen. Ook rijdt er een servicetruck in de achterhoede van de race, om bij te springen als de truck in échte problemen komt.

“Vaak komen wij zo’n twee tot drie uur voor de coureurs aan bij het bivak. In die tijd kunnen we slapen en eten. Goed eten kan in het kamp de hele dag, je schuift gewoon aan voor een lekker bord pasta. Dat hebben we natuurlijk ook wel nodig,” lacht hij. “Tijdens de rit naar het bivak slapen we ook nog bij in de servicetrucks, zodat we opgeladen en scherp zijn voor het onderhoud.”

Rustdag

Deze routine herhaalt zich twee weken lang, iedere dag. Dat zijn spannende, geweldige én uitputtende dagen voor het team. Gelukkig zijn er twee rustmomenten: rond dag acht is er vaak een rustdag voor de coureurs. Zij kunnen dan bijslapen en het serviceteam werkt dan extra lang aan het onderhoud van de racewagens.

Marathon-dag

En rond dag elf is het tijd voor de Marathon-dag. “Op die dag rijden de coureurs naar een ander bivak, waar het serviceteam niet aanwezig is. Als een soort handicap moet de monteur op de truck dan zelf het onderhoud uitvoeren. Hiervoor geven we van tevoren extra materiaal mee. Voor het serviceteam betekent dat: rustdag! Daar zijn we tegen die tijd ook wel aan toe, want het harde werken en de lange afstanden gaan je niet in de koude kleren zitten.”

Wij wensen het Dakar-team van De Rooy ontzettend veel succes tijdens de editie van 2023! Eerder schreven we al over alle voorbereidingen die er jaarlijks komen kijken bij de deelname. Heb je het artikel gemist? Lees het hier terug.