Voor iedere rallyliefhebber op de wereld is het aftellen geblazen: over een aantal weken gaat de Dakar 2023 van start in Saoedi-Arabië. Ook dit jaar rijden er natuurlijk trucks van De Rooy mee. Inmiddels zijn de trucks begonnen aan hun tocht naar het Midden-Oosten. Voor ons team in de werkplaats betekent deze tijd lange werkdagen, want alles moet perfect zijn voor de race in het zand. Maar hoe zien die voorbereidingen er eigenlijk uit?  

Voorbereiden op de Dakar

Vaak wordt er gedacht dat wij pas een paar maanden voordat de Dakar start, beginnen met de voorbereidingen. Maar niets is minder waar. De voorbereiding begint al in februari, nét nadat er weer een editie opzit. Als alle coureurs, monteurs en vrijwilligers hebben genoten van een welverdiende vakantie, wordt er direct vol gas ingezet op de editie van het volgende jaar. We evalueren de race en kijken naar wat we deze keer weer kunnen verbeteren. Trad er bijvoorbeeld een terugkomend probleem op? Dan maken we direct een plan van aanpak voor modificaties.

Testen, testen, testen

Daarnaast worden de wagens het hele jaar door getest in andere landen en tijdens andere rally’s. Zo deden we dit jaar een testrally in juli tijdens de Baja Argon in Spanje en reden we recent testritten in Marokko. In het buitenland is het terrein extremer dan in Nederland, waardoor de situatie in Saoedi-Arabië beter wordt nagebootst. De resultaten van deze tests nemen we vervolgens weer mee in de ontwikkelingen van de wagens. En hoewel dit enorm waardevol is, zijn het pittige weken. Alle mensen, wagens en materiaal leggen soms wel 3.000 kilometer af en dus moeten we een hoop douanepapieren en documentatie regelen. 

Nieuw FIA-regelement

Zeker weten dat je voldoet aan alle regelementen beslaat een groot deel van de voorbereidingen. Sinds kort is er een nieuw FIA-regelement van kracht waarin de veiligheidsregels flink zijn aangescherpt. Zo is het verplicht om een speciaal brandblussysteem in de cabine te bouwen en zijn er veel eisen rondom bijvoorbeeld de verlichting en rolkooien. Omdat het een nieuw regelement is én omdat er jaarlijks regels bijkomen, kost het ons team een hoop tijd en energie om hieraan te voldoen. Maar een veilige race is natuurlijk enorm belangrijk, en daarom zijn dit juist goede ontwikkelingen voor de sport!

Op weg naar de keuringen

Voordat de trucks vertrekken naar een ander continent, moeten ze eerste de keuring in Frankrijk door zien te komen. Op het circuit van Reims-Gueux ondervinden alle wagens een voorkeuring. Hierbij checkt de FIA onder andere de veiligheidsaspecten in de truck, of er voldoende (maar niet té veel) vering is, alle stickers op de juiste plaats zitten en of de certificaten in orde zijn. Als alles klopt mogen de wagens de boot op richting Saoedi-Arabië. Vervolgens is er in januari op locatie een tweede keuring waarbij bijvoorbeeld ook de kledingvoorschriften worden gecontroleerd. Komt de truck de tweede keuring ook door? Dan krijgt het team een stempel ter goedkeuring en kan de race beginnen.

De Rooy naar Dakar 2023

De wagens zijn onderweg, maar binnenkort is het ook voor de monteurs, coureurs en vrijwilligers zover. Zij gaan met al het overige materiaal op pad naar de Dakar 2023. Wanneer ze vertrekken? Hoe het er op locatie aan toe gaat? En hoe het bivak eruitziet? Dat vertellen we je binnenkort in een nieuw artikel, dus houdt onze pagina’s goed in de gaten!