Hoe het is om te werken bij ons bedrijf? Dat vertellen onze harde werkers je het best zelf. En hebben we het over harde werkers? Dan is Corné van Drunen niet te missen! Als manager van onze Dakar-werkplaats werkt hij keihard én vol passie aan onze trucks en servicewagens.

Een interessante, uitdagende en bovenal bijzondere rol, waarin hij de hele wereld over reist. We spraken hem over de aanloop naar deze carrière, zijn dagelijkse werkzaamheden en de vele rally’s in het buitenland.

Van hobby naar werk

Samen met vijf toegewijde monteurs en een grote groep vrijwilligers houdt Corné de werkplaats van Dakar-team De Rooy draaiende. Tien jaar geleden stapte hij zelf als vrijwillige monteur in. Corné: “Ik kom uit de transportwereld en ging vrijwillig aan de slag, puur omdat het mij heel mooi werk leek.

Het doel was om ooit als monteur een rally mee te rijden op een Dakar-truck. Maar toen mijn chef op een gegeven moment wegging, nam ik zijn functie over. Zo kreeg ik uiteindelijk hele andere werkzaamheden, maar was ik nét zo betrokken bij de Dakar. Daarnaast sleutel ik nog wel mee, maar doe ik ook een hoop andere dingen als manager van de werkplaats. En ik kan wel zeggen: ik heb van mijn hobby mijn beroep gemaakt.”

Rallytrucks bouwen

De Rooy doet dingen anders dan andere transportleveranciers, en dat bewijzen de werkzaamheden in de werkplaats nog maar eens. “We bouwen nieuwe rallytrucks en servicewagens. We kopen chassisbalken en verder doen we alles zelf: van de assen tot aan de cabine. De wagens worden compleet nieuw opgebouwd en rally-klaar gemaakt. Niks is standaard bij ons; alles is zelf bedacht, getest en gemaakt.

Zo ook onze servicewagens. Dit zijn enorme trucks met grote aanhangwagens, waarmee materiaal naar de rally’s vervoerd wordt. Ook kunnen er maar liefst dertien man in zo’n servicewagen overnachten. Sinds corona verhuren en verkopen we onze rallytrucks ook. Dit deden we voorheen niet, maar toen de wereld tot stilstand kwam wilden wij doorgaan met onze hobby. Dus bedachten we andere manieren om aan de gang te blijven.”

Sleutelen aan oldtimertrucks

Er wordt niet alleen gesleuteld aan nieuwbouw, ook de trucks met een verleden komen aan bod. “Zo verhuurden we afgelopen Dakar een oldtimertruck uit 1984 van Jan de Rooy, die mocht deelnemen aan het Classic-onderdeel van de rally. Dit beviel zo goed, dat we inmiddels meerdere oude trucks aan het opknappen zijn!

Daarnaast beheer ik het magazijn en bestel ik de juiste onderdelen voor de monteurs. En samen met een clubje technici bedenken en ontwikkelen we allerlei nieuwe en innovatieve dingen. En last but not least: ik regel een hoop zaken rondom het transport naar de rally’s. Van het invullen van douanepapieren tot het reserveren van vervoer via boten.”  

Voorbereiden op een rally

De trucks uit de werkplaats worden verhuurd aan zowel het eigen team van De Rooy, als andere teams uit het binnen- en buitenland. Rondom en tijdens een rally heeft Corné zijn handen dan ook vol. “Onze wagens nemen deel aan verschillende rally’s per jaar: in Saudi-Arabië, Rusland, Spanje of Marokko. Er komt een hoop kijken bij zo’n rally, van voorbereiding tot afronding.

Alle spullen en mensen op tijd op locatie krijgen én weer terug is alleen al een flinke bak werk. Enorme servicetrucks nemen genummerde kisten met alle benodigde onderdelen mee naar de rally. Er gaan soms wel 120 banden mee! Ik houd me bezig met wat we meenemen, hoe we alles plannen en het beheren van de voorraad. Dat luistert heel nauw en dat is juist wat ik er zo leuk aan vind!”    

Een lichte verslaving

Tijdens een rally, zoals bijvoorbeeld de Dakar in Saoedi-Arabië, is Corné altijd aanwezig. “We werken met een enorm team aan het onderhouden van de wagens tijdens de rally en reizen iedere dag mee naar de volgende startlocatie. Je bent voornamelijk aan het werk of onderweg. Het is niet niks. Als het weer tegenzit en je ver van huis bent, kost het je flink wat energie.

Daarom heb ik veel respect voor onze monteurs en vrijwilligers. Die staan klaar om het hele jaar met ons mee te reizen naar rally’s. En omdat testen in Nederland onmogelijk is, rijden we ook nog regelmatig 3000 kilometer naar Marokko om te oefenen. Een plek met de juiste temperatuur en verschillende ondergronden. Je bent dus veel van huis en keihard aan het werk. Je moet er wel een beetje verslaafd aan zijn, wil je dit volhouden,” lacht hij.

Iedere rally is anders

Als er zoveel verschillende rally’s zijn, zitten daar dan ook favorieten tussen? “Zeker! Iedere rally is anders. Zo is de Silk Way Rally in Rusland echt heel pittig. Je bent lang onderweg, je reist vaak over ruig terrein, gaat steeds verder van huis én het is ook nog eens koud en donker. Geen optimale situatie, en juist daarom voor coureurs een enorme uitdaging.

De Marokko Dessert Challenge is dan weer één van mijn favorieten. Daar is het weer beter en de sfeer wat gemoedelijker. Omdat we hier ook onze testen doen, kom ik er inmiddels regelmatig en ken ik de mensen goed. Voor mij een plek van meer ontspanning, maar waar nog steeds hard gewerkt wordt.”

Aan de slag bij Dakar-team De Rooy

Werken in een rally-werkplaats is dus niet voor iedereen weggelegd. “Het is een apart wereldje. Als je er eenmaal inzit en het leuk vindt, ga je waarschijnlijk nooit meer weg. Lijkt deze wereld je wel wat? Dan moet je niet te beroerd zijn om te werken: we maken vaak lange dagen en zijn veel van huis. Daarvoor krijg je wel fantastische ervaringen in het buitenland terug, werk je met unieke voertuigen en ben je onderdeel van een groot, hecht team.”

Werken bij De Rooy

Heeft het verhaal van Corné jou aangestoken en klinkt dit wel als een wereld voor jou? Lijkt het je tof om bij ons aan de slag te gaan? Of wil je iets anders met ons delen? Dat kan altijd! Stuur gerust een mail naar dakar@derooy.com en dan spreken we je snel!

En ook voor buiten de Dakar-werkplaats zoeken wij enthousiaste, nieuwe mensen. Voor op de weg, op kantoor of op het laadterrein. Ontdek of er iets tussen zit voor jou op onze vacaturepagina.