Werken bij De Rooy: zó runt Rob een gestructureerd magazijn

Bij De Rooy (ver)bouwen én onderhouden we zelf onze trucks en opleggers. Daarvoor staat er een grote garage op ons bedrijventerrein in Son. Maar in die garage bevindt zich nog een belangrijk onderdeel van ons bedrijf: het magazijn. Daar slaan we alle voorraad voor die werkzaamheden op. Wanneer je binnenstapt in die opslag word je begroet door ons hoofd magazijn Rob.

Hij beheert het hele logistieke proces dat schuilgaat achter de goedgevulde schappen. In dit interview vertelt hij wat daarbij komt kijken én hoe hij – via de retail- en detailhandel, in ons magazijn terechtkwam.

Van retail naar trucks en transport

Sinds eind 2018 vind je Rob iedere dag in ons grote magazijn in Son. Maar toen hij hier net begon, was de wereld van high and heavy transport hem nog vreemd. “Ik kom eigenlijk uit de retail- en detailhandel. Ik werkte bijvoorbeeld een lange tijd bij een kledingwinkel die we vandaag kennen als WE. Later ging ik aan de slag als afdelingsmanager bij de Makro en werkte en woonde ik nog eens tweeënhalf jaar in Polen. Ook heb ik een tijdlang gewerkt als filiaalleider bij Albert Heijn.

Na mijn tijd bij Albert Heijn ging ik aan de slag in Veldhoven, op de logistieke afdeling van een medicatieverpakkingsbedrijf. Uiteindelijk werd ik daar benaderd door een detacheringsbureau: of ik niet in het magazijn van De Rooy wilde komen werken.”

Talenknobbel

“Ook al wist ik op dat moment nog niets van de transportbranche af, ik had wel de goede achtergrond én ervaring om in het magazijn aan de slag te gaan. Daarnaast spreek ik Nederlands, Engels, Duits én een goed woordje Pools – ook niet verkeerd in deze branche. Veel van onze monteurs en chauffeurs zijn namelijk Pools en zij komen vaak wat pakken of ruilen in het magazijn. Als ze dan vragen hebben, de weg niet weten of een praatje willen maken dan kan dat.”

Geen planning aan te pas

Het leukste én uitdagendste onderdeel van Robs werk is volgens hem één en hetzelfde: het ontbreken van een vaste planning. “Voor een groot deel valt mijn werk niet te plannen. Meestal werk ik van acht tot vijf, maar je kunt je voorstellen dat er met 500 trucks op de weg soms wat schade wordt gereden. Dat kun je niet plannen en soms vragen er dus op een dag wel 10 monteurs om dezelfde onderdelen. Het is mijn taak om te zorgen dat zij allemaal door kunnen met hun werk.”

Orde in de chaos

“Iedere dag ben ik bezig met de voorraden van het magazijn: is er van alles genoeg? Waarvan moet ik méér bestellen en wat moet ik eerder bestellen? Niemand mag misgrijpen, dan ligt er namelijk een hoop werk stil. Soms denk ik dat er van alles genoeg op voorraad is. Dat duurt meestal maar vijf minuten – dan staan er weer tien monteurs of chauffeurs op de stoep die van alles nodig hebben. Eigenlijk begint dan pas écht mijn werk. Het is chaos, maar op een leuke manier. En het is mijn taak om daarin orde te scheppen.”

Soms even streng

Eén manier om dat te structureren, is via het scansysteem. “Ik moet weten wat er binnenkomt in het magazijn én wat er weer weggaat. Anders loopt het helemaal in de soep. Soms moet ik daarvoor wel even streng zijn tegen de monteurs: éérst scannen, dan pas gebruiken. Gelukkig snappen ze dat wel. En ze weten ook: als ze het niet scannen, dan grijpen ze de volgende keer mis! Ze vinden het dus alleen maar fijn dat ik een oogje in het zeil houd voor hun benodigdheden.”

Ook aan de slag bij De Rooy?

Sta jij te popelen om aan de slag te gaan in de wereld van high & heavy transport? Kijk dan naar onze vacatures en solliciteer direct!