Als je aan De Rooy denkt, denk je waarschijnlijk aan de Dakar-rally en zie je enorme voertuigen op onze aanhangers staan. Maar om dat allemaal mogelijk te maken én soepel te laten verlopen, steunen wij op data en automatisering. We moeten namelijk altijd de status van onze trucks kennen, financieel vooruit kunnen kijken en complexe ritten plannen. Gelukkig is er spin in het web en business analist Guido.

In 2005 begon Guido als financieel administratief medewerker en groeide door de jaren heen uit tot automatiseringsspecialist binnen zijn vakgebied en tot vraagbaak. Hoe die carrière verliep? En welke invloed de actualiteit heeft op zijn werk? Dat lees je hier.

Liefde voor automatisering en techniek

Guido’s functieomschrijving als business analist is dus een beetje misleidend. Hoewel hij zich ook bezighoudt met financiële zaken, ondersteunt hij daarnaast de ontwikkeling en implementatie van nieuwe software.

En hij groepeert data in ons datawarehouse, oftewel: de plek waar al onze data samenkomen. Hoewel hij een financiële achtergrond heeft, ligt zijn hart ondertussen net iets meer bij de techniek. “Ik vind IT, fysieke techniek en de transportbranche erg interessant. Daarom voel ik me thuis bij De Rooy. Wij ontwikkelen ons eigen materiaal, bedenken creatieve oplossingen voor het effectief vervoeren van de lading. Dat past in mijn straatje.”

Van financiën naar automatisering

Maar hoe kwam Guido nu vanuit de financiële administratie bij de automatisering terecht? “Bij mijn eerste functie binnen De Rooy was ik de rechterhand van het hoofd van de administratie. Daar bleek al gauw dat ik wel gevoel had voor automatisering en werd ik een soort key user voor de financiële administratie. Tijdens mijn eerste project bij Business Control onderzocht ik hoe we de inkoopfacturen digitaal konden verwerken. Daarmee is het allemaal begonnen.”

Controleren van rapportages

Door over te stappen naar andere afdelingen en de afwisseling in z’n werk, gaat Guido al zeventien jaar met plezier elke dag naar De Rooy. Maar wat houdt zijn werk precies in? “Dat verschilt van dag tot dag. Wel kijk ik geregeld mee met de rapportages die collega’s dagelijks genereren vanuit het datawarehouse. Hieruit halen we onder andere financiële overzichten en informatie over de status van onze voertuigen. Het is belangrijk dat dit soort rapportages kloppen. Maar het systeem is gevoelig, dus de kleinste veranderingen kunnen al tot verkeerde rapportages leiden.”

Vraagbaak en brandjesblusser

“Als een leverancier bijvoorbeeld de beveiliging van z’n facturen verandert, kunnen er problemen ontstaan. Ik zorg er dan voor dat het systeem die documenten weer automatisch inleest. Verder pak ik de aanschaf en implementatie van nieuwe softwarepakketten binnen mijn vakgebied op. En ik onderzoek regelmatig al delen van onze systemen om te zien of alles nog klopt. Met mijn zeventien jaar aan ervaring zie ik het snel als dat niet het geval is. Ook ben ik een vraagbaak voor collega’s en ik blus brandjes. Dat laatste gaat natuurlijk altijd voor.”

Brexit problemen oplossen

Als er iets gebeurt in de wereld heeft dat al snel z’n weerslag op de transportbranche. Ook dan trekken we bij Guido aan de bel. Zo gooide de Brexit de logistiek met Engeland compleet in de war. Daar sprong Guido op in. “In de week voor de Brexit kregen wij er veel douanedocumenten bij. Die nieuwe papierenstroom moest aangesloten worden op onze systemen, zodat planners niet alles handmatig moesten invoeren. Dat is flink aanpoten.”

Documenten in de gaten houden

En nog steeds krijgen we er nieuwe documenten bij. Zo kreeg ik laatst door dat er een nieuw document kwam en wel overmorgen. Dat krijg ik nooit op tijd doorgevoerd, zeker niet als ik hiervoor onze externe partner nodig heb. Eerst kijken we namelijk zelf welke klanten die nieuwe documenten wel of niet gaan gebruiken. En zo ja, ontstaan er dan varianten van dit document? Dan onderzoek ik of er een specifieke of generieke oplossing moet komen voor dit nieuwe document. Je bent zo een maand onderweg voordat je zo’n document goed verwerkt hebt in alle systemen. In die tussentijd hadden we wel een quick fix maar die was nogal bewerkelijk.”

DNA van De Rooy

In de transportbranche moet je dus altijd de actualiteit in de gaten houden. “Kort op de bal zitten, is daardoor wel echt onderdeel van De Rooys DNA. En je moet erop voorbereid zijn dat wat vandaag geldt, morgen alweer verleden tijd is. Daar moet je tegenkunnen. Soms zie ik collega’s daardoor ook wel vertrekken, maar ik vind dat juist de uitdaging van het vak.”

En uitdaging in het vak is iets wat Guido graag op zoekt, ook door steeds iets nieuws te leren. "Ik help anderen daar ook graag bij. Maar soms krijg ik terug dat ik iets té behulpzaam ben. Maar ja, ik zeg altijd: ‘vragen die je niet stelt, zijn nou net de vragen die het verschil maken.’” Een vraag onbeantwoord laten, dat zit nu nét niet in het DNA van Guido. En dat vinden wij eigenlijk wel mooi.