Peter Kater woont bij ons om de hoek en werkt al 32 jaar bij onze organisatie. In die tijd zag hij veel verschillende activiteiten voorbijkomen. Tegenwoordig controleert hij als laadmeester onder andere de vracht op onze wagens. Welke andere werkzaamheden bij deze rol komen kijken én waarom hij lang geleden voor De Rooy koos, vertelt hij je graag!

Uitdagend werk

In 1990 kwam Peter bij ons terecht via zijn broer. “Mijn interesse werd gewekt door het uitdagende werk dat De Rooy biedt. Er heerst geen 9-tot-5-mentaliteit en de werkzaamheden zijn uniek. Bij zo’n bedrijf wilde ik wel werken! Zo gezegd, zo gedaan. Het was soms pittig, maar dat is door de jaren heen niet veranderd. Ik hou wel van een uitdaging en daarom werk ik hier meer dan 30 jaar later nog steeds.”

Heftruckchauffeur op een Kalmar

Inmiddels is hij al een hele tijd actief als laadmeester, maar in die rol begon hij zijn carrière bij ons niet. “Ik deed door de jaren heen verschillende dingen voor De Rooy. Zo was ik bijvoorbeeld heftruckchauffeur en bestuurde ik een Kalmar om containers van wagens te lossen. De Rooy had toentertijd zo’n 200 containerwagens en een opslag op het terrein. De tak van De Rooy die bedrijfswagens bouwt was toen nog opkomend. Uiteindelijk stapte ik in de rol van laadmeester en in die periode groeide de bedrijfswagenstak ook verder uit.”

De vracht controleren

Peter is samen met collega-laadmeesters eindverantwoordelijk voor het controleren van de vracht die de chauffeurs laden. “Zo regel ik bijvoorbeeld de juiste papieren voor onder andere grenscontroles. Ook ben ik veel buiten op het terrein om wagens na te lopen. Zit alles goed vast? Vallen de afmetingen binnen de regelementen? Is er voldoende gelet op veiligheid, bijvoorbeeld door het dragen van de juiste schoenen of kleding? Het zijn belangrijke, laatste checks voor onze wagens de weg op gaan.”

Altijd scherp zijn

En juist die laatste controle is van groot belang voor de veiligheid én het succes van De Rooy. “In deze rol is het werk fysiek minder zwaar dan in bijvoorbeeld de rol van een chauffeur. De uitdaging is vooral dat ik altijd, ieder moment, scherp moet zijn. Regels zijn regels en alles moet kloppen. Ik word erop aangesproken als het fout gaat. Ook doe je dit niet op de automatische piloot: iedere vracht is anders en we rijden in verschillende type vrachtauto’s. Geen dag is hetzelfde!”

Stevig in je schoenen

Het controleren van andermans werk gaat natuurlijk wel eens gepaard met een discussie. Hoe ervaart Peter dat? “Voor dit werk moet je stevig in je schoenen staan en fouten durven corrigeren van anderen, want het is mijn taak om er zeker van te zijn dat we voldoen aan wet- en regelgeving. Daarnaast gelden er bij sommige klanten aanvullende regels. Zo heeft DAF bijvoorbeeld veel milieuregels om calamiteiten met olielekkages te voorkomen. Heeft een chauffeur een eigen manier gevonden om iets te laden, maar past dat niet binnen het regelement? Dan moet je hier wel wat van durven zeggen.”

Internationale collega’s

Ondanks dat een laadmeester soms dingen zegt die iemand niet leuk vindt, is de sfeer op het werk altijd goed. “De onderlinge sfeer met collega’s is altijd goed en ik werk graag samen met de andere laadmeesters. In dit vakgebied ontstaat er soms een taalbarrière met buitenlandse chauffeurs, maar ook dit lossen we samen altijd goed op. Ik spreek Nederlands, Duits en Engels en collega’s juist weer Engels en Pools. Samen komen we er wel!”

Werken bij De Rooy

“Mijn collega’s gaven het ook aan in eerdere interviews, maar als je bij De Rooy je verantwoordelijkheid neemt, krijg je daar veel vrijheid bij cadeau. Soms draai je lange dagen met onregelmatige uren, maar als je daartegen kan is het hier simpelweg heel leuk. Ik durf wel te beloven dat je je hier geen dag verveelt.”

Kom je bij ons werken? Ontdek hier onze openstaande vacatures.